Communicatiewetenschap

Neem een voorsprong op nieuwe ontwikkelingen

Communicatiewetenschap studeren?

Hoe betrouwbaar is nieuws als iedereen met een vlog zich journalist waant? Zijn je vrienden echt zo gelukkig als ze op hun Instagramaccount lijken? Welke invloed hebben sociale media op de politieke besluitvorming? Tijdens de bachelor Communicatiewetenschap aan de VU bestudeer je hoe recente ontwikkelingen het medialandschap op zijn kop zetten.

Aan de VU doe je veel onderzoek zelf. Je bestudeert echte problemen van bestaande organisaties en zoekt naar uitvoerbare oplossingen. Hoe ga je als bedrijf om met negatieve reviews? Welke strategie kies je om donateurs te werven voor een goed doel? Hoe overtuig je mensen dat vaccineren veilig is als ze meer op hun facebookvrienden vertrouwen dan op de overheid? Wat je leert is evidence based. Hierdoor doe je niet alleen kennis op van communicatie, maar je leert  ook hoe je een experiment opzet en data analyseert. Dat komt goed van pas bij het vinden van een baan.

Heb je internationale ambities? Volg dan de Engelstalige bachelor Communication Science

Op de arbeidsmarkt is steeds meer vraag naar communicatie-experts. Technische ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op, mediagebruik verandert voortdurend. Organisaties hebben behoefte aan experts die deze veranderingen begrijpen en weten hoe ze er mee moeten omgaan. Als afgestudeerd Communicatiewetenschapper kun je overal aan de slag: bij mediabedrijven en communicatiebureaus en bij iedere organisatie met een communicatie-afdeling.

Verander fake news
Tijdens de bachelor kijk je naar het effect van media en communicatie op wat mensen denken en doen. Aan de hand van een bepaald thema bestudeer je hoe mensen omgaan met verschillende vormen van communicatie en hoe die de samenleving veranderen. Je sluit ieder semester af met eigen onderzoek waarbij je leert hoe je data analyseert en onderzoeksresultaten presenteert. 

Tijdsbesteding
Contacturen: 12-14 uur
Zelfstudie: ± 28 uur
Totaal: 40 uur

Bekijk ook het jaarschema.

Eerste jaar
Het eerste semester staat in het teken van mediagebruik. Hoe gebruiken mensen media en hoe communiceren ze met elkaar? Waar haal je nieuws vandaan en hoe weet je of het betrouwbaar is? Je onderzoekt je eigen mediagebruik en doet onderzoek bij medestudenten. Het tweede semester bestudeer je de communicatie van organisaties. Hoe brengen zij hun boodschap over op de buitenwereld en hoe communiceren ze intern met medewerkers? Je verdiept je in crisiscommunicatie. Hoe kan een bedrijf tegelijkertijd klanten en aandeelhouders geruststellen als er een schandaal uitbreekt? Bekijk ook de studiegids van jaar 1.

Tweede jaar 
Marketingcommunicatie en politieke communicatie staan centraal. Je onderzoekt hoe je burgers kunt overtuigen van jouw boodschap en hoe je een marketingcampagne opzet. Welke boodschap werkt en welke niet en hoe kun je testen of het werkt? In het tweede semester onderzoek je de rol van communicatie en sociale media in de maatschappij. Hoe gaan mensen om met informatie over gezondheid? Hoe discussiëren ze op Twitter over heftige gebeurtenissen? Samen met studenten uit andere disciplines volg je Social Sciences for Society. Je kiest één van de drie grote thema’s van de Sociale Wetenschappen: globalisering, diversiteit of digitalisering. In hoorcolleges en werkgroepen ga je aan de slag om oplossingen te zoeken voor de maatschappelijke uitdagingen van de wereld van vandaag. Bekijk ook de studiegids van jaar 2.

Derde jaar  
In het eerste semester bepaal je zelf hoe jouw studie eruit ziet. Je kunt stage lopen, studeren in het buitenland of een minor volgen. Zo kun je je verdiepen in wat jij interessant vindt en je alvast voorbereiden op een master of de arbeidsmarkt. In het tweede semester komt alles bij elkaar. Tijdens de bachelorthesis zet je alles wat je tot nu toe hebt geleerd in om een relevant vraagstuk te onderzoeken. Je thesis kan gaan over de effectiviteit van voorlichting of reclame, of over hoe Greenpeace mensen bewust probeert te maken van klimaatverandering. Maar je kunt bijvoorbeeld ook onderzoeken hoeveel vertrouwen mensen nog hebben in politici, journalisten en experts ten tijde van Trump en Brexit. Bekijk ook de studiegids van jaar 3.

  • Aan de VU krijg je veel persoonlijke aandacht en word je goed begeleid. Naast hoorcolleges werk je in kleine groepen aan opdrachten. Zo bouw je een persoonlijke band op met docenten en medestudenten.
  • Je krijgt veel ruimte om zelf onderzoek te doen. De kennis en technieken worden aangereikt, maar de onderzoeksvragen verzin je zelf. Al doende leer je vaardigheden die later goed pas komen, zoals data-analyseren en presenteren.
  • Communicatiewetenschap aan de VU is een veelzijdige en maatschappelijk relevante studie. Je leert kritisch kijken naar hoe communicatie de maatschappij en je persoonlijke leven beïnvloedt.
  • De VU is een goed bereikbare campusuniversiteit waar je studenten uit alle disciplines tegenkomt.
  • Diversiteit is belangrijk aan de VU. Iedereen is welkom en je wordt opgeleid om te kunnen omgaan met onderlinge verschillen.
  • Samen met studenten uit andere disciplines ga je aan de slag om oplossingen te zoeken voor hedendaagse maatschappelijke uitdagingen zoals globalisering, diversiteit en digitalisering.
  • Je bent nieuwsgierig naar hoe mensen verschillende media gebruiken en welk effect dat gebruik heeft op wat mensen denken en doen.
  • Je bent geïnteresseerd in de actualiteit, maar ook in het verhaal daarachter: Hoe wordt nieuws gemaakt en verspreid? 
  • Je wilt graag weten hoe mediatechnologie de maatschappij beïnvloedt.
  • Je zit niet te wachten op pasklare antwoorden, maar gaat graag zelf op zoek naar oplossingen.
  • Je draagt graag bij aan het oplossen van maatschappelijk relevante vraagstukken.
  • Je vindt het leuk om in teams te werken.

Masters
Na de bachelor kun je doorstromen naar de master Communicatiewetenschap. Binnen deze master kun je kiezen uit de richtingen Corporate communicatie en nieuwe media, Politieke communicatie, Marketing en gezondheidsvoorlichting en Mediapsychologie. Door dat je tijdens de bachelor veel onderzoeksvaardigheden en methoden leert, sluit Communicatiewetenschap ook goed aan op andere masters aan de VU, zoals Beleid, communicatie en organisatie, Sociologie, Journalistiek, Marketing of de research master Societal Resilience.
 
Arbeidsmarkt  
Communicatie-experts zijn gewild op de arbeidsmarkt. Organisaties hebben behoefte aan medewerkers die op de hoogte zijn van nieuwe technieken en ontwikkelingen en weten hoe ze daar mee om moeten gaan. Als afgestudeerd Communicatiewetenschapper kun je daarom aan de slag bij iedere organisatie met een communicatie-afdeling, ongeacht de branche. Bijvoorbeeld als communicatie-adviseur bij een commercieel bedrijf of culturele instelling, als voorlichter bij de overheid, of als content manager bij een reclame- of mediabureau.

Vwo-diploma
Aan de VU kun je met de volgende vwo-profielen Communicatiewetenschap studeren:
  • Natuur en Gezondheid
  • Natuur en Techniek
  • Economie en Maatschappij
  • Cultuur en Maatschappij

Hbo propedeuse
Er zijn geen aanvullende eisen.

Hbo bachelor
Er zijn geen aanvullende eisen.

Ouder dan 21?       
Ben je Nederlands, voldoe je niet aan één van bovenstaande opleidingseisen en ben je 21 jaar of ouder? Dan bestaat de mogelijkheid om via het colloquium doctum toegelaten te worden tot de opleiding. De volgende deelcertificaten dienen te worden behaald op 6 vwo-niveau:

  • Engels
  • Wiskunde A, B of C

Buitenlands diploma 
Als je wil instromen met een buitenlands diploma moeten we eerst vaststellen of je diploma gelijkwaardig is aan een Nederlands vwo-diploma. In het algemeen moet je een diploma hebben behaald met de volgende vakken op 6 vwo-niveau

  • Engels* 
  • Nederlands* 
  • Wiskunde A of B of C 

* Onder het kopje ‘Deficiënties wegwerken’ vind je welke taalcertificaten de Vrije Universiteit accepteert. 

Meer weten? meld je aan en ontvang per mail informatie over eventuele aanvullende eisen voor toelating op basis van je (behaalde) buitenlandse vooropleiding.

Deficiënties wegwerken?
Je kunt bij verschillende instellingen je certificaten halen.

Ja, ga je ervoor?
Mooi, meld je dan vandaag nog aan.

Vragen? Wij antwoorden graag!

  • Bel ons op 020-5985000 (op werkdagen tussen 10.00 en 16.00). 
  • Stuur een mail naar contact@vu.nl.
  • Of stuur een Whatsappbericht naar +31 6 107 87 317.

Heb je een vraag over de toelatingseisen? De Studentenbalie geeft antwoord. 

  • Bel 020-5985020 (op werkdagen tussen 10.30 en 12.30 of 14.00 en 17.00 uur). 
  • Of stuur een mail naar studentenbalie@vu.nl.

Bachelordag
Bezoek de Bachelordag op zaterdag 9 februari en ervaar hoe het is om Communicatiewetenschap aan de VU te studeren! Meld je hier aan. 

Proefstuderen
Kom een dagje proefstuderen op de VU-campus aan de Amsterdamse Zuidas.

Matching 6 juni 2019
Met VU Matching check je of je de juiste studiekeuze hebt gemaakt. VU Matching bestaat uit twee stappen: een digitale vragenlijst als onderdeel van je aanmelding, en het bijwonen van de matchingsactiviteit op 6 juni 2019. Kijk voor meer informatie op VU Matching. Vragen over matching kun je mailen naar matching.fsw@vu.nl.


Samenvatting Communicatiewetenschap

Taal

Engels, Nederlands

Duur

3 jaar (voltijd)

Aanmelden Voor

1 mei

StartDatum

1 september

Vorm

Voltijd

Bindend Studie Advies

norm 42 EC

VWO Profiel

CM/EM/NG/NT

Interessegebied

Gedrag en Maatschappij

Facebook-icoon  Twitter-icoon  Youtube-icoon