Communicatiewetenschap

Ontdek de relatie tussen mens en media

Communicatieprocessen

Communicatie heeft een enorme impact op de samenleving, organisaties en individuen. In de VU-bacheloropleiding Communicatiewetenschap leer je begrijpen hoe communicatie werkt. Wat zijn de effecten van sociale media? Hoe maakt een journalist nieuws? Wat is het belang van een corporate identiteit? Waarom vinden we het leuk om televisie te kijken? Hoe zet je een effectieve gezondheidscampagne op? Waarom werkt reclame? Aan de hand van theorie, onderzoek en praktijkvoorbeelden ontdek je hoe communicatieprocessen werken en hoe je deze het beste kunt inzetten.

In de eerste twee jaar krijg je veel nieuwe kennis en leer je op een academische manier naar communicatieprocessen te kijken. Je doet bijvoorbeeld onderzoek naar het effect van nieuws, hoe een bedrijf moet communiceren bij een crisis en bestudeert welke invloed sociale media hebben op ons persoonlijke en professionele leven. In het derde jaar kun je je verder specialiseren in de profileringsruimte en breng je je kennis en vaardigheden in de praktijk met het schrijven van een bachelorthesis.

Verder kijken als communicatiewetenschapper

Communicatiewetenschap aan de VU is een brede opleiding met veel aandacht voor de psychologie achter communicatieprocessen. Nieuwe en sociale media hebben een belangrijke plaats in de opleiding. Om het mogelijk te maken je breed te ontwikkelen is er veel keuzemogelijkheid, zoals een honours-traject en een profileringsruimte van een half jaar die je kan invullen met bijvoorbeeld een stage, minor, keuzevakken of studeren in het buitenland.

Communicatiewetenschapper worden? Kom proefstuderen

Ben je gefascineerd door communicatie, door hoe bijvoorbeeld gesprekken werken, of door het effect van voorlichting, (sociale) media en reclames? Vind je het belangrijk om een onderbouwde mening te vormen? En concreter: wil je creatieve oplossingen voor communicatieproblemen bedenken? Dan is de opleiding Communicatiewetenschap je op het lijf geschreven. Kom met ons kennismaken tijdens een dagje proefstuderen hier op de VU aan de Amsterdamse Zuidas.

Bekijk ook de presentatie van de afgelopen Bachelordag.

Als bachelor Communicatiewetenschap ben je breed opgeleid. Je kunt communicatiewetenschappelijke vraagstukken onderzoeken en beantwoorden. Je kan bovendien kritisch denken en argumenteren, academisch schrijven en presenteren. Dat komt uitstekend van pas in een functie als communicatiedeskundige, woordvoerder, copywriter of als marketeer. Maar dankzij je academische werk- en denkniveau kun je ook aan de slag als consultant, strateeg of manager in het bedrijfsleven.

Veel studenten kiezen ervoor om zich na hun bachelor nog verder te specialiseren middels een masteropleiding in de Communicatiewetenschap, of in de richtingen Organisatie, Management of Sociologie. Zie www.fsw.vu.nl/masters voor ons aanbod.

Vwo-diploma

Aan de VU kun je met de volgende vwo-profielen Communicatiewetenschap studeren: 

  • Natuur en Gezondheid 
  • Natuur en Techniek 
  • Economie en Maatschappij 
  • Cultuur en Maatschappij


Hbo (propedeuse/opleiding) 
Instromen in de bachelor Communicatiewetenschap op basis van een hbo-propedeuse/opleiding? Dat kan. Er zijn geen aanvullende eisen.


Hbo/wo (afgeronde opleiding) 
Instromen in de bachelor Communicatiewetenschap op basis van een afgeronde hbo- of wo opleiding (zonder vwo-diploma? Dat kan. Er zijn geen aanvullende eisen.

Buitenlands diploma

Instromen met een vooropleiding die je in het buitenland aan het volgen bent of hebt behaald? Volg dan het volgende stappenplan om er achter te komen of je aanvullende eisen hebt voor toelating bij je vooropleiding:

  1. Meld je aan via Studielink
  2. Ga naar Vunet en rond je aanmelding af via 'Aanmelding Afronden'
  3. Je hoort vervolgens per mail of en zo ja, aan welke eisen je moet voldoen om toelaatbaar te zijn tot de opleiding.

In het algemeen moet je een diploma hebben gehaald met de volgende vakken op 6 vwo-niveau:

  • Engels
  • Nederlands /NT2-II
  • Wiskunde A of B of C

Ouder dan 21?       
Voldoe je niet aan één van bovenstaande opleidingseisen en ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je worden toegelaten door middel van het zogenaamde colloquium doctum. Je moet dan de volgende deelcertificaten behalen:

  • Engels
  • Wiskunde A, B of C


Deficiënties wegwerken?
 
Je kunt bij verschillende instellingen je certificaten behalen.

Ja, ga je ervoor?
Mooi, meld je dan vandaag nog aan.

 

VU Matching helpt je bij het maken van een goede studiekeuze. Door (1) het invullen van een digitale vragenlijst in VUnet, als onderdeel van je aanmelding en door (2) het bijwonen van de Matchingactiviteit check je of de opleiding die jij hebt gekozen ook daadwerkelijk bij jou past. 

Let op: je wordt pas voor de matchingactiviteit uitgenodigd als je je hebt aangemeld in VUnet, het informatieportaal van de VU. Vul daar ook de digitale matchingvragenlijst in, vóórdat je naar de matchingactiviteit komt! Dan heb je de eerste stap van VU Matching afgerond en ben je goed voorbereid voor de matchingactiviteit.

De Matchingactiviteit van Communicatiewetenschap vindt plaats op donderdag 8 juni 2017.

Heb je vragen over de inhoud van de opleiding, toelatingseisen of voorlichtingsactiviteiten? Stel ze via studiekeuze.fsw@vu.nl.


Heb je vragen over matching, dan kun je mailen naar matching.fsw@vu.nl.

Bachelordag
Laat je op de Bachelordag uitgebreid voorlichten op de informatiemarkt en bezoek de voorlichtingsronde van de opleiding.

Proefstuderen
Je bent welkom om een dagje te komen proefstuderen in het voorjaar van 2017! Aanmelden kan vanaf januari 2017.

Facebook-icoon  Twitter-icoon  Youtube-icoon

Dit ga je doen

Communciatiewetenschap aan de VU is een brede opleiding met veel aandacht voor de psychologie achter communicatieprocessen. Nieuwe en sociale media nemen  uiteraard een belangrijke plaats in. Het vertrekpunt is theorie en onderzoek, maar via werkgroepen en opdrachten maak je een leerzame koppeling met praktijkgerichte vraagstukken. Er is veel keuzemogelijkheid, zoals een honours-traject en een profileringsruimte van een half jaar die je kunt invullen met bijvoorbeeld een stage, minor, keuzevakken of studeren in het buitenland.

Tijdsbesteding
Contacturen: 12-14 uur
Zelfstudie: ± 28 uur
Totaal: 40 uur

In het eerste jaar volg je hoor- en werkcolleges. Bij hoorcolleges bespreekt de docent de vakliteratuur. De colleges gaan over actuele onderwerpen zoals internetdating, tv-commercials en de indruk die politici maken. Bij werkcolleges ga je zelf aan de slag met de stof en maak je een koppeling met de praktijk, bijvoorbeeld door echte casussen op te lossen of te presenteren voor communicatieprofessionals. Je oefent daarbij in het bestuderen van literatuur, het schrijven van papers, presenteren en discussiëren.

Verdiepende informatie over het eerste jaar vind je in onze studiegids.

In het tweede jaar staan de kernvakken van de opleiding centraal. Je leert dan alles over verschillende communicatieprocessen, variërend van gezondheidscampagnes tot public relations en van marketing tot interculturele communicatie.

Verdiepende informatie over het tweede jaar vind je in onze studiegids.

Het derde jaar staat in het teken van verbreding of verdieping en de afronding van de bachelor. Het derde jaar start met de profileringsruimte, je bepaalt zelf hoe de eerste vijf maanden eruit zien. Je kunt je profileringsruimte vullen met (een combinatie van) keuzevakken, een minor, een binnen- of buitenlandse stage of met vakken aan een buitenlandse universiteit. Je rondt je bacheloropleiding af met een bachelorthesis, waarin je een communicatiewetenschappelijk vraagstuk.

Verdiepende informatie over het derde jaar vind je in onze studiegids.

Meer informatie over de indeling van de bacheloropleiding Communicatiewetenschap vind je in het jaarschema.

In het eerste jaar volg je hoor- en werkcolleges. Bij hoorcolleges bespreekt de docent de vakliteratuur. De colleges gaan over actuele onderwerpen zoals internetdating, tv-commercials en de indruk die politici maken. Bij werkcolleges ga je zelf aan de slag met de stof en maak je een koppeling met de praktijk, bijvoorbeeld door echte casussen op te lossen of te presenteren voor communicatieprofessionals. Je oefent daarbij in het bestuderen van literatuur, het schrijven van papers, presenteren en discussiëren.

Verdiepende informatie over het eerste jaar vind je in onze studiegids.

In het tweede jaar staan de kernvakken van de opleiding centraal. Je leert dan alles over verschillende communicatieprocessen, variërend van gezondheidscampagnes tot public relations en van marketing tot interculturele communicatie.

Verdiepende informatie over het tweede jaar vind je in onze studiegids.

Het derde jaar staat in het teken van verbreding of verdieping en de afronding van de bachelor. Het derde jaar start met de profileringsruimte, je bepaalt zelf hoe de eerste vijf maanden eruit zien. Je kunt je profileringsruimte vullen met (een combinatie van) keuzevakken, een minor, een binnen- of buitenlandse stage of met vakken aan een buitenlandse universiteit. Je rondt je bacheloropleiding af met een bachelorthesis, waarin je een communicatiewetenschappelijk vraagstuk.

Verdiepende informatie over het derde jaar vind je in onze studiegids.

Meer informatie over de indeling van de bacheloropleiding Communicatiewetenschap vind je in het jaarschema.

Samenvatting Communicatiewetenschap

Taal

Nederlands

Duur

3 jaar (voltijd)

Aanmelden voor

1 mei 2017

Startdatum

1 september 2017

Vorm

Voltijd

VWO profiel

CM/EM/NG/NT

Interessegebied

Gedrag en Maatschappij

Nora

Student Communicatiewetenschap

nora

Ik heb voor deze studie gekozen omdat ik het heel interessant vind om te onderzoeken en te leren wat de media met ons doen, de media spelen namelijk zo’n grote rol in ons leven. Eigenlijk heeft bijna alles in het dagelijks- en arbeidsleven te maken met communicatie en dat sprak me heel erg aan. Het maakt de studie tastbaar en je ziet in de praktijk terug wat je leert.

Facebook-icoon  Twitter-icoon  Youtube-icoon