Communicatiewetenschap

Ontdek de relatie tussen mens en media

Communicatieprocessen

Communicatie heeft een enorme impact op de samenleving, organisaties en individuen. In de VU-bacheloropleiding Communicatiewetenschap leer je begrijpen hoe communicatie werkt. Wat zijn de effecten van sociale media? Hoe maakt een journalist nieuws? Wat is het belang van een corporate identiteit? Waarom vinden we het leuk om televisie te kijken? Hoe zet je een effectieve gezondheidscampagne op? Waarom werkt reclame? Aan de hand van theorie, onderzoek en praktijkvoorbeelden ontdek je hoe communicatieprocessen werken en hoe je deze het beste kunt inzetten.

In de eerste twee jaar krijg je veel nieuwe kennis en leer je op een academische manier naar communicatieprocessen te kijken. Je doet bijvoorbeeld onderzoek naar het effect van nieuws, hoe een bedrijf moet communiceren bij een crisis en bestudeert welke invloed sociale media hebben op ons persoonlijke en professionele leven. In het derde jaar kun je je verder specialiseren in de profileringsruimte en breng je je kennis en vaardigheden in de praktijk met het schrijven van een bachelorthesis.

Verder kijken als communicatiewetenschapper

Communicatiewetenschap aan de VU is een brede opleiding met veel aandacht voor de psychologie achter communicatieprocessen. Nieuwe en sociale media hebben een belangrijke plaats in de opleiding. Om het mogelijk te maken je breed te ontwikkelen is er veel keuzemogelijkheid, zoals een honours-traject en een profileringsruimte van een half jaar die je kan invullen met bijvoorbeeld een stage, minor, keuzevakken of studeren in het buitenland.

Communicatiewetenschapper worden? Kom proefstuderen

Ben je gefascineerd door communicatie, door hoe bijvoorbeeld gesprekken werken, of door het effect van voorlichting, (sociale) media en reclames? Vind je het belangrijk om een onderbouwde mening te vormen? En concreter: wil je creatieve oplossingen voor communicatieproblemen bedenken? Dan is de opleiding Communicatiewetenschap je op het lijf geschreven. Kom met ons kennismaken tijdens een dagje proefstuderen hier op de VU aan de Amsterdamse Zuidas.

Check je studiekeuze tijdens vu matching

VU Matching helpt je bij het maken van een goede studiekeuze. Door (1) het invullen van een digitale vragenlijst in VUnet, als onderdeel van je aanmelding en door (2) het bijwonen van de Matchingactiviteit check je of de opleiding die jij hebt gekozen ook daadwerkelijk bij jou past. De Matchingactiviteit van Communicatiewetenschap is op maandag 6 juni.

Als bachelor Communicatiewetenschap ben je breed opgeleid. Je kunt communicatiewetenschappelijke vraagstukken onderzoeken en beantwoorden. Je kan bovendien kritisch denken en argumenteren, academisch schrijven en presenteren. Dat komt uitstekend van pas in een functie als communicatiedeskundige, woordvoerder, copywriter of als marketeer. Maar dankzij je academische werk- en denkniveau kun je ook aan de slag als consultant, strateeg of manager in het bedrijfsleven.

Veel studenten kiezen ervoor om zich na hun bachelor nog verder te specialiseren middels een masteropleiding in de Communicatiewetenschap, of in de richtingen Organisatie, Management of Sociologie. Zie www.fsw.vu.nl/masters voor ons aanbod.

Vwo-diploma
Je kunt instromen bij Communicatiewetenschap met een geldig vwo-diploma, ongeacht je profiel of vakkenpakket.


Wo/hbo/ou (-propedeuse of -einddiploma)

Je kunt instromen bij Communicatiewetenschap zonder aanvullende eisen.


Ouder dan 21?

Voldoe je niet aan één van bovenstaande opleidingseisen en ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je worden toegelaten door middel van het zogenaamde colloquium doctum.

 

Matching
VU Matching helpt je bij het maken van een goede studiekeuze. De Matchingactiviteit van Communicatiewetenschap is op maandag 6 juni.


Ja, ga je ervoor?

Mooi, aanmelden kan tot 1 mei 2016.

Heb je vragen over de inhoud van de opleiding, toelatingseisen of voorlichtingsactiviteiten? Stel ze via studiekeuze.fsw@vu.nl.


Heb je vragen over matching, dan kun je mailen naar matching.fsw@vu.nl.

Bachelordag 5 november 2016
Laat je op de Bachelordag uitgebreid voorlichten op de informatiemarkt en bezoek de voorlichtingsronde van de opleiding. Bekijk ook de presentatie van de afgelopen Bachelordag.

Proefstuderen                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Je bent welkom om een dagje te komen proefstuderen in het voorjaar van 2016! Aanmelden kan vanaf januari 2016. 

Facebook-icoon  Twitter-icoon  Youtube-icoon

Dit ga je doen

Communciatiewetenschap aan de VU is een brede opleiding met veel aandacht voor de psychologie achter communicatieprocessen. Nieuwe en sociale media nemen  uiteraard een belangrijke plaats in. Het vertrekpunt is theorie en onderzoek, maar via werkgroepen en opdrachten maak je een leerzame koppeling met praktijkgerichte vraagstukken. Er is veel keuzemogelijkheid, zoals een honours-traject en een profileringsruimte van een half jaar die je kunt invullen met bijvoorbeeld een stage, minor, keuzevakken of studeren in het buitenland.

Tijdsbesteding
Contacturen: 12-14 uur
Zelfstudie: ± 28 uur
Totaal: 40 uur

In het eerste jaar volg je hoor- en werkcolleges. Bij hoorcolleges bespreekt de docent de vakliteratuur. De colleges gaan over actuele onderwerpen zoals internetdating, tv-commercials en de indruk die politici maken. Bij werkcolleges ga je zelf aan de slag met de stof en maak je een koppeling met de praktijk, bijvoorbeeld door echte casussen op te lossen of te presenteren voor communicatieprofessionals. Je oefent daarbij in het bestuderen van literatuur, het schrijven van papers, presenteren en discussiëren.

Periode 1Communicatiewetenschap
Bachelorwerkgroep Communicatiewetenschap 1
Periode 2Interpersoonlijke Communicatie
Methodologie van Sociaal-Wetenschappelijk Onderzoek
Bachelorwerkgroep Communicatiewetenschap 2
Periode 3Communicatieklassiekers
Bachelorwerkgroep Communicatiewetenschap 2
Periode 4Gedrag en communicatie in organisaties
Beschrijvende en Interferentiele Statistiek
Bachelorwerkgroep Communicatiewetenschap 2
Periode 5Nieuws en Journalistiek
Wetenschapsgeschiedenis: Instituties
Bachelorwerkgroep Communicatiewetenschap 2
Periode 6Bachelorwerkgroep Communicatiewetenschap 2

Verdiepende informatie over het eerste jaar vind je in onze studiegids.

In het tweede jaar staan de kernvakken van de opleiding centraal. Je leert dan alles over verschillende communicatieprocessen, variërend van gezondheidscampagnes tot public relations en van marketing tot interculturele communicatie.


Vakken
Periode 1
Marketing- en Persuasieve Communicatie
Intercultural Communication
Periode 2
Media Entertainment
Kwantitatieve Onderzoeksmethoden
Periode 3
Practicum Publieke Opinie en Communiatie
Periode 4
Risico- en Gezondheidscommunicatie
Culture and New Media
Periode 5
Public Relations and Reputation Management
Wetenschapsfilosofie
Periode 6
Communicatieskills

Verdiepende informatie over het tweede jaar vind je in onze studiegids.

Het derde jaar staat in het teken van verbreding of verdieping en de afronding van de bachelor. Het derde jaar start met de profileringsruimte, je bepaalt zelf hoe de eerste vijf maanden eruit zien. Je kunt je profileringsruimte vullen met (een combinatie van) keuzevakken, een minor, een binnen- of buitenlandse stage of met vakken aan een buitenlandse universiteit. Je rondt je bacheloropleiding af met een bachelorthesis, waarin je een communicatiewetenschappelijk vraagstuk.


Vakken
Periode 1
Profileringsruimte
Periode 2
Profileringsruimte
Periode 3
Profileringsruimte
Periode 4
Media in het Publieke Domein of Marketingcommunicatie  2 of Individual Processing of Media
Multivariate Analyse BSc
Periode 5
Bachelorthesis Communicatiewetenschap
Periode 6
Bachelorthesis Communicatiewetenschap

Verdiepende informatie over het derde jaar vind je in onze studiegids.

Meer informatie over de indeling van de bacheloropleiding Communicatiewetenschap vind je in het jaarschema.

In het eerste jaar volg je hoor- en werkcolleges. Bij hoorcolleges bespreekt de docent de vakliteratuur. De colleges gaan over actuele onderwerpen zoals internetdating, tv-commercials en de indruk die politici maken. Bij werkcolleges ga je zelf aan de slag met de stof en maak je een koppeling met de praktijk, bijvoorbeeld door echte casussen op te lossen of te presenteren voor communicatieprofessionals. Je oefent daarbij in het bestuderen van literatuur, het schrijven van papers, presenteren en discussiëren.

Periode 1Communicatiewetenschap
Bachelorwerkgroep Communicatiewetenschap 1
Periode 2Interpersoonlijke Communicatie
Methodologie van Sociaal-Wetenschappelijk Onderzoek
Bachelorwerkgroep Communicatiewetenschap 2
Periode 3Communicatieklassiekers
Bachelorwerkgroep Communicatiewetenschap 2
Periode 4Gedrag en communicatie in organisaties
Beschrijvende en Interferentiele Statistiek
Bachelorwerkgroep Communicatiewetenschap 2
Periode 5Nieuws en Journalistiek
Wetenschapsgeschiedenis: Instituties
Bachelorwerkgroep Communicatiewetenschap 2
Periode 6Bachelorwerkgroep Communicatiewetenschap 2

Verdiepende informatie over het eerste jaar vind je in onze studiegids.

In het tweede jaar staan de kernvakken van de opleiding centraal. Je leert dan alles over verschillende communicatieprocessen, variërend van gezondheidscampagnes tot public relations en van marketing tot interculturele communicatie.


Vakken
Periode 1
Marketing- en Persuasieve Communicatie
Intercultural Communication
Periode 2
Media Entertainment
Kwantitatieve Onderzoeksmethoden
Periode 3
Practicum Publieke Opinie en Communiatie
Periode 4
Risico- en Gezondheidscommunicatie
Culture and New Media
Periode 5
Public Relations and Reputation Management
Wetenschapsfilosofie
Periode 6
Communicatieskills

Verdiepende informatie over het tweede jaar vind je in onze studiegids.

Het derde jaar staat in het teken van verbreding of verdieping en de afronding van de bachelor. Het derde jaar start met de profileringsruimte, je bepaalt zelf hoe de eerste vijf maanden eruit zien. Je kunt je profileringsruimte vullen met (een combinatie van) keuzevakken, een minor, een binnen- of buitenlandse stage of met vakken aan een buitenlandse universiteit. Je rondt je bacheloropleiding af met een bachelorthesis, waarin je een communicatiewetenschappelijk vraagstuk.


Vakken
Periode 1
Profileringsruimte
Periode 2
Profileringsruimte
Periode 3
Profileringsruimte
Periode 4
Media in het Publieke Domein of Marketingcommunicatie  2 of Individual Processing of Media
Multivariate Analyse BSc
Periode 5
Bachelorthesis Communicatiewetenschap
Periode 6
Bachelorthesis Communicatiewetenschap

Verdiepende informatie over het derde jaar vind je in onze studiegids.

Meer informatie over de indeling van de bacheloropleiding Communicatiewetenschap vind je in het jaarschema.

Samenvatting Communicatiewetenschap

Taal

Nederlands

Duur

3 jaar (voltijd)

Aanmelden voor

1 mei 2016

Startdatum

1 september 2016

Vorm

Voltijd

VWO profiel

CM/EM/NG/NT

Interessegebied

Gedrag en Maatschappij

Nora

Student Communicatiewetenschap

nora

Ik heb voor deze studie gekozen omdat ik het heel interessant vind om te onderzoeken en te leren wat de media met ons doet, de media speelt namelijk zo’n grote rol in ons leven. Eigenlijk heeft bijna alles in het dagelijks- en arbeidsleven te maken met communicatie en dat sprak me heel erg aan. Het maakt de studie tastbaar en je ziet in de praktijk terug wat je leert.

Facebook-icoon  Twitter-icoon  Youtube-icoon